bevroren fruit smoothie

Smoothie met bevroren fruit maken

Een smoothie maken met bevroren fruit maken, is dat een goed idee?
Of kan je toch beter kiezen om vers fruit te gebruiken?
In dit bericht wil ik laten zien wat je nou het beste kan doen, en waarom.

Als je het over smoothies hebt, dan denk je al snel aan fruit. Fruit hoort ook gewoon in een smoothie eigenlijk. De meeste recepten op internet voor een smoothie bevatten ook wel minimaal 1 stuk fruit. Sommige bevatten wel tot 4 of zelfs meer verschillende soorten fruit. Hardstikke gezond natuurlijk dat fruit, maar als je fruitschaal overstroomt van al die fruitsoorten dan loop je al snel tegen verpieterend fruit aan. Hierdoor kan het makkelijk zijn als je je fruit uit de vriezer kan halen.

Ik hoor je denken, maar fruit uit de vriezer dat is toch minder goed dan vers fruit?
Nou dat zal je verbazen nadat je dit artikel hebt gelezen. Er zitten namelijk meer voordelen aan fruit uit de vriezer dan je in eerste instantie zou denken. Laten we even bij het begin beginnen.

Vers vergeleken met diepvries fruit

Het moment van plukken daar begint het verschil al tussen vers en diepvries fruit.
Je zou zeggen dat daar toch geen verschil in kan zitten, maar niets is minder waar. Vers fruit wordt namelijk eerder geplukt dan fruit wat de diepvries in verdwijnt. Helaas is het verse fruit dan nog niet op zijn hoogtepunt qua voedingsstoffen. Dit wordt gedaan zodat het fruit nog kan rijpen en langer goed blijft op weg naar de groothandel, supermarkt, en uiteindelijk de fruitmand. Loop maar eens de versafdeling van een gemiddelde supermarkt binnen, en kijk alleen maar naar de kleur van veel bananen. Veelal zijn deze nog groen of in ieder geval groen/geel. Als je nou je fruit rechtstreeks bij de teler halen halen dan zal dit natuurlijk minder of niet het geval zijn.

Exotisch Fruit

Ik schreef net al even over de bananen, maar daarnaast bestaat er natuurlijk veel fruit wat niet in ons koude kikkerlandje kan groeien. Ananas groeit ook wel in de Nederlandse kassen bijvoorbeeld, maar de meeste ananas die als hele vrucht in de supermarkt ligt komt uit Costa Rica ( 1 ). Ook de mango welke wel vaak worden gebruikt in smoothies, groeit niet in Nederland, en zal dus geïmporteerd moeten worden. Voor de banaan geldt dat het 2 weken duurt voor deze van de oogst in de winkel kan liggen. Nu zal je banaan niet zo snel in de vriezer vinden, of je moet deze zelf invriezen. Maar de mango en ananas welke vaak ook een lange reis moeten ondergaan van oogst naar je fruitschaal, vind je wel weer vaak in de vriezer. Ook in blik zijn deze in vrijwel alle supermarkten te koop, maar vaak wordt dit dan op een lichte siroop gezet wat het suikergehalte in het fruit doet toenemen. En dit is nu juist wat je niet wil, omdat juist mango en ananas al koploper zijn in het suikergehalte.

Diepvries Fruit

Op het moment dat het fruit nog aan de plant of boom zit heeft het nog een toevoer van voedingsstoffen. Dit stopt natuurlijk als het geoogst wordt. Op dat moment begint ook het verouderingsproces, en zal het fruit er niet beter op worden. Vaak wordt daarom het fruit ook wel in een koeling bewaart om dit proces te vertragen. Maar als het fruit nu snel na de oogst wordt ingevroren, dan vertraag je dit proces het beste. Daar waar je de meeste fruitsoorten maar een aantal dagen op de fruitschaal kan bewaren, kan je ingevroren fruit tot wel een jaar bewaren. En zullen ook veel van de vitamines en mineralen bewaard blijven. Als je daar ook nog bijvoegt dat het fruit bestemd voor de diepvries op het meest geschikte moment wordt geoogst, is de diepvries variant veelal de gezondere keuze.

Seizoensproduct.

Om fruit echt vers te eten ben je vaak gebonden aan een seizoen. Veelal is dit in de zomer en een beetje aan het eind van de zomer. Uiteraard ligt er tegenwoordig het hele jaar door fruit in de supermarkt, maar dan gaat het vaak om geimporteerd fruit, of fruit wat opgeslagen heeft gelegen in een koelcel. Niet echt heel erg vers dus. Als je echt vers wil, dan komt het fruit het liefst uit eigen land. Helaas is dus maar een korte periode. Voordeel is vaak wel dat het tijdens het seizoen voor leuke prijsjes wordt aangeboden. Nog leuker wordt het als je zelf de beschikking hebt over een struik of een boompje dat jou van ultra vers fruit kan voorzien. Verser dan dat kan uiteraard niet, alleen heb je dan vaak een overvloed.

Zelf fruit invriezen.

Mocht je nu zelf een boompje of struik hebben, en aan het eind van het seizoen een overschot hebben aan fruit, dan kan je het natuurlijk zelf invriezen. Ook al heb je zelf geen tuin of heb je niet van die groene vingers, kan je nog steeds je voordeel doen van het overschot aan fruit wat er op de markt komt in de zomer. Producten zoals de braam of blauwe bes om maar wat te noemen, zijn perfect om zelf in te vriezen, en op een later moment aan je smoothie toe te voegen. Zodoende profiteer je dus van zo goed als verse producten ook buiten het seizoen, en dit vaak voor een lagere prijs dan dat je fruit moet kopen buiten het seizoen. Als je zelf fruit gaat invriezen, zorg er dan wel voor dat je niet zomaar het fruit in een zakje of bakje samenpakt en in de vriezer gooit, want dan is de kans heel groot dat het 1 grote bonk wordt. Probeer het voor een paar uurtjes gescheiden van elkaar in te vriezen, en als het dan eenmaal bevroren is kan het wel bij elkaar. Gebruik hier dan een dienblad bedekt met bakpapier voor, of zo’n bakje waar je ijsklontjes in maakt oid.

Ingevroren fruit kopen.

Aangezien je niet al het fruit, al zou willen, zelf kan kweken, springen de fabrikanten hierop in. Bij supermarkten kan je doosjes van zo’n 250 gram met fruit kopen. Goedkoper wordt het als je het in grotere aantallen koopt, welke vaak dan worden aangeboden in zakken van een kilo. Meest voorkomende soorten zijn aardbeien, ananas, blauwe bessen, bramen, frambozen en mango. Maar ook kersen, cranberries en granaatappelpitjes of passievruchtblokjes worden aangeboden in diepvriesvorm. Daarnaast maken de supermarkten ook mixen van fruitsoorten zoals zomerfruit, of tropisch fruit, of meerder bessen soorten bij elkaar. Ook de supermarkten zien de opkomende belangstelling voor de gezonde trend van de consumenten, en bieden daarvoor een stukje gemak aan in de vorm van kant en klare zakjes/pakjes voor een smoothie waar je alleen nog vloeistof aan toe hoeft te voegen. Voor dit gemak betaal je wel een extra prijs, maar kan handig zijn als je niet veel tijd of inspiratie hebt.

Wat laatste aandachtspunten.

Let er bij het kopen van diepvries fruit op dat het fruit niet aan elkaar gevroren is. Dit is een teken dat het ontdooit is geweest. En eenmaal ontdooit wordt aangeraden het niet meer opnieuw in te vriezen. Om te checken kan je even met het doosje rammelen, en dan hoor je snel genoeg of het een blok is geworden of nog netjes losse stukjes zijn. Dit maakt het doseren ook een stuk gemakkelijker. Pak dus niet zomaar het eerste de beste doosje of zak, maar liever aan de achterkant van de vriezer. Dit is vaak minder onderhevig geweest aan temperatuurschommelingen.

Ben je overtuigd om diepvries fruit te gebruiken in je smoothies, kijk dan ook of je blender krachtig genoeg is om dit te vermalen. Je zou dit kunnen opvangen door het fruit eerst te laten ontdooien. Dit kan door het 1 tot 1,5 uur te laten ontdooien op kamertemperatuur. Ook kan het door het minimaal 3 uur in de koelkast te leggen.
Bevroren kan je het ook gebruiken in je smoothie. Hierdoor wordt je smoothie wel dikker, maar met wat meer vloeistof zou je hem dan weer kunnen verdunnen.

Mocht je het toch het liefst zoveel mogelijk zelf in de hand willen houden met eigen gekweekt fruit wat je wilt invriezen, plak dat een sticker op de verpakking met de datum van invriezen. Waarschijnlijk is het voor het jaar verstreken is wel op, maar je weet maar nooit. Bij fruit uit eigen tuin heb je nog het voordeel dat het gebruik van verpakking tegen gaat, en ook vervoer is niet nodig. Allemaal nog nuttig voor de planeet ook dus.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *